Menu Zoeken Helpdesk voor gratis advies 085 273 2310

In 5 stappen naar een succesvolle samenwerking op de werkvloer

Succesvolle samenwerking op de werkvloer

Waar mensen samenwerken, vinden soms conflicten plaats. Ook bij jou op de werkvloer. Als leidinggevende of werkgever ben jij verantwoordelijk voor de preventie en de-escalatie daarvan, en dat is niet eenvoudig. Want hoe voorkom je spanningen binnen je team? Wat moet je doen wanneer die spanningen uitmonden in een arbeidsconflict? En hoe voorkom je dat dit een stempel drukt op het welzijn, het werkplezier en de productiviteit binnen de organisatie?

Je werkt hard, maar kun je arbeidsconflicten in je team voorkomen?

Samenwerken in een team geeft je medewerkers energie, maar vergt ook aandacht en focus. Je collega’s moeten zich immers veelvuldig in de ander verplaatsen. Dat gaat doorgaans goed, maar er zijn momenten dat emoties de overhand nemen. Omdat de drijfveren en behoeften van je werknemers te ver uiteen liggen, bijvoorbeeld. Of omdat er binnen je organisatie stressvolle veranderingen plaatsvinden, zoals een reorganisatie, een verandering in werkdruk of een nieuwe manager.

Dankzij jouw ervaring weet je dat arbeidsconflicten ontstaan, omdat mensen zichzelf willen verdedigen, niet omdat ze de ander willen aanvallen. En of dat nu voortkomt uit trots, onzekerheid, gekwetstheid of een sterk rechtvaardigheidsgevoel; het gebeurt vrijwel altijd met goede bedoelingen. Je stelt daarom alles in het werk om de communicatie binnen je organisatie te bevorderen. Je schuift regelmatig aan bij het teamoverleg en vergadert individueel met collega’s om de koers te bepalen, verwachtingen uit te spreken en te sparren over nieuwe ideeën.

Maar is dit voldoende voor een positieve samenwerking? En ontdek je hierdoor wat er werkelijk speelt in jouw organisatie? Als arbeidsmediators weten wij dat dit zelden het geval is.

Een alledaags voorbeeld van spanning op de werkvloer

Je team opereert als een geoliede machine. Taken worden nauwkeurig uitgevoerd en je ontvangt uitstekende reviews. Hier en daar moppert wel eens iemand, maar in jouw bedrijf wordt vooral en bovenal hard gewerkt. Business as usual, toch?

Maar dan gebeurt het. Er ontstaat ruzie op de afdeling. Twee teamleden vallen tegen elkaar uit. Er wordt met verwijten gestrooid. Opgekropte frustraties komen naar buiten.

Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Je bent toch een betrokken leidinggevende met een oprechte interesse in het welzijn van je collega’s? Je breekt je hoofd erover, maar je komt er niet uit. Tijdens de wekelijkse teambespreking bespeurde je immers geen spanningen. En ook in individuele gesprekken met je werknemers, duidde niets op een sluimerend arbeidsconflict.

Jij staat elke dag klaar voor je collega’s, maar als leidinggevende kun je onmogelijk van alles op de hoogte zijn. Je hebt een volle agenda en kunt niet bij elk “akkefietje” klaarstaan om te bemiddelen. Vanwege je positie krijg je bovendien niet alles te horen. Collega’s blijven in jouw bijzijn het liefst loyaal aan elkaar. En klikken is funest voor de vertrouwensband binnen een team.

Hoe kun je dan toch een vinger aan de pols houden wanneer er een conflict op de werkvloer dreigt? Hoe kun je de samenwerking binnen je organisatie kwantificeren, zodat je direct kunt ingrijpen wanneer dit nodig is? En als een crisis écht niet te voorkomen is, hoe kun je dan het beste handelen? Op die vragen hebben Dé Arbeidsmediators een antwoord gevonden. En dat antwoord delen we graag met jou.

Samenwerken in teams

5 stappen naar een succesvolle samenwerking

Dé Arbeidsmediators geloven in de zelfredzaamheid van organisaties. Ook wanneer het om bemiddeling bij arbeidsconflicten gaat. Er zijn wellicht momenten dat professionele arbeidsmediation het laatste middel is dat je nog rest, maar voor het zover komt, bieden wij de nodige tools waarmee je zelfstandig aan de slag kunt. Dit stelt jou in staat arbeidsconflicten binnen je bedrijf zonder tussenkomst van derden op te lossen, waardoor je een hoop tijd, geld en moeite bespaart.

Er zijn helaas ook arbeidsconflicten waarbij zelfredzaamheid geen optie meer is. Wanneer er gedreigd wordt met juridische stappen bijvoorbeeld. Of wanneer het arbeidsconflict een blijvende impact heeft op de samenstelling of productiviteit van je collega’s. Dé Arbeidsmediators staan ook in dat geval over de gehele linie voor je klaar; van een vrijblijvend gesprek met onze telefonische helpdesk voor conflictbemiddeling tot een persoonlijke interventie door een van onze arbeidsmediators, en alles daartussenin. Om je een adequaat beeld te geven van onze werkwijze, laten wij je graag kennismaken met ons stappenplan voor succesvolle samenwerking op de werkvloer.

Stap 1. Probeer een arbeidsconflict te voorkomen zodat je niet hoeft te herstellen

Wij leveren jouw organisatie de juiste kennis en vaardigheden om arbeidsconflicten te voorkomen. Dat doen wij middels trainingen en het stapsgewijs inzetten van conflictmanagement. Hierdoor leer je spanningen op de (digitale) werkvloer tijdig te herkennen en ondervang je arbeidsconflicten die hieruit voort dreigen te vloeien. Het doel: voorkomen zodat je niet hoeft te herstellen.

Stap 2. Verhelp kleine arbeidsconflicten met gratis advies via onze Helpdesk Arbeidsconflict

Voorkomen is niet altijd mogelijk. Wanneer je te maken hebt met een beginnend arbeidsconflict binnen je team, moet je zo snel mogelijk handelen. Soms is dat eenvoudig, maar er zijn momenten dat je de vinger niet meteen op de zere plek weet te leggen. In dat geval kun je gebruik maken van onze gratis Helpdesk Arbeidsconflict of van conflictcoaching. Het doel: het arbeidsconflict oplossen voordat het escaleert.

Stap 3. Vraag ons om ondersteuning bij hoog oplopende emoties bij een arbeidsconflict

Weet je een arbeidsconflict niet tijdig de kop in te drukken? Dan is de kans groot dat de emoties hoog oplopen. Wij raden je ook in dat geval aan om onze Helpdesk Arbeidsconflict te bellen voor advies. Uit jouw verhaal kunnen wij doorgaans snel opmaken of arbeidsmediation door een van onze arbeidsmediators noodzakelijk is of dat een stukje conflictcoaching beter bij jouw situatie past. Het doel: snel de juiste aanpak kiezen bij een hoog oplopend conflict.

Stap 4. Schakel arbeidsmediation in wanneer de situatie van het arbeidsconflict onhoudbaar wordt

Helaas komt het ook voor dat een arbeidsconflict onhoudbaar wordt en dat er bijvoorbeeld juridische gevaren ontstaan. Op zo’n moment ben je niet langer in staat zelfredzaam op te treden en is professionele conflictbemiddeling door een arbeidsmediator de enige oplossing. Het doel: professionele hulp inschakelen wanneer zelfredzaamheid geen optie is.

Stap 5. Kies voor Exit Mediation als een oplossing definitief geen optie meer is

Is het niet langer mogelijk de werknemer binnen de organisatie te houden en de samenwerking te herstellen? Dan rest je slechts één oplossing: Exit Mediation. Hiermee verklein je de kans op langdurige wrok en rancune of zelfs een gang naar de rechtbank. Met Exit Mediation helpen wij stap voor stap om de betrokkenen op een goede manier afscheid te laten nemen. Het doel: weten wanneer de kans op een oplossing verkeken is en voor beide partijen een pijnloze samenwerking initiëren.

Infographic voorkomen en oplossen arbeidsconflicten

Jouw partner voor conflictoplossing

Zoek je ondersteuning voor jouw organisatie bij het voorkomen en oplossen van conflicten op de werkvloer? Wij helpen je graag. Maak een kennismakingsafspraak via onderstaande button.

Wij zijn je graag van dienst

Bekijk onze mediators