Wij gebruiken cookies. Akkoord
Menu Zoeken 085 273 2310
Artikelen

Hoe houden we de kosten van een arbeidsconflict laag?

3 februari 2022
Besparen op arbeidsconflicten

Zo houdt u de kosten van een arbeidsconflict laag

Een arbeidsconflict kost uw organisatie veel geld en tijd. Gelukkig kunnen de kosten hiervan flink worden teruggedrongen. Dat begint bij het tijdig herkennen en verhelpen van dreigende arbeidsconflicten, en waar nodig bij het inzetten van coaching of mediation. In dit artikel vindt u een overzicht van de kosten die een arbeidsconflict met zich meebrengt, alsook de mogelijke schadelastbeperking. Tevens bieden wij u handvatten om beter zicht te krijgen op dreigende conflictsituaties.

Wat zijn de kosten van een arbeidsconflict?

De kosten van een arbeidsconflict bestaan uit twee facetten: directe kosten en gevolgkosten. Hieronder leggen wij u uit wat dit voor uw organisatie betekent.

Directe kosten arbeidsconflict

De betrokkenen bij een arbeidsconflict zijn vanwege de conflictsituatie vaak minder productief. Dit leidt tot een verslechtering van prestaties. Betrokkenen kampen bijvoorbeeld met concentratieproblemen, verzuim, overleg, ziekte en behandelkosten. Al deze kosten vallen onder de noemer directe kosten. Als werkgever draait u hier grotendeels voor op.

Gevolgkosten arbeidsconflict

Behalve directe kosten, kent een arbeidsconflict ook zogenaamde gevolgkosten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan reputatiekosten, maar ook aan het betalen van tijdelijke of definitieve vervanging van de betrokken werknemer(s). Ook de kosten voor het inwerken van dit nieuwe personeel valt onder deze noemer.

Kosten van een arbeidsconflict

Naar de kosten van een arbeidsconflict is door de jaren heen veel onderzoek gedaan, onder meer door mediation-expert Daniel Dana. Uit deze onderzoeken blijkt dat verzuimkosten en exit-kosten de grootste kostenposten zijn bij een arbeidsconflict. Onder exit-kosten verstaan we onder andere een ontslagvergoeding en advocaatkosten. Uit universitair onderzoek blijkt dat een arbeidsconflict u gemiddeld zo’n 25.000 euro kost. Dat klinkt als een hoop geld, toch is dit prima te verklaren: de directe verzuimkosten per dag komen immers al neer op zo’n 225 euro. U begrijpt ongetwijfeld dat de kostenteller op die manier hard oploopt.

Emotionele kosten

Niet alle kosten zijn in geld uit te drukken. De kosten zijn namelijk ook emotioneel van aard. Bij een arbeidsconflict komt immers een hoop stress, woede, zorgen en verdriet kijken. Dat geldt voor u als werkgever, voor andere betrokkenen op de werkvloer, voor directe collega’s en voor het thuisfront. Hoewel deze kosten zich niet in geld laten uitdrukken, zijn ze niet te onderschatten en hebben ze grote impact op uzelf, uw organisatie en de directe betrokkenen.

Wat moet u doen bij een dreigend arbeidsconflict?

Om de kosten van een arbeidsconflict terug te dringen en zo laag mogelijk te houden, is een preventieve aanpak het beste. Het is daarom zaak dat u een arbeidsconflict al in een vroeg stadium herkent en onderkent. Door direct te handelen, bespaart u een hoop leed en geld. Bovendien zorgt u hiermee dat de sfeer op het werk positief blijft en dat het werkgeluk onder uw personeel hoog blijft. Om een arbeidsconflict te voorkomen, kunt u gebruik maken van de volgende diensten:

1. Helpdesk Conflictbemiddeling (kosteloos advies)

U kunt onze Helpdesk Conflictbemiddeling beschouwen als een Eerste Hulp Bij Conflict. Binnen elke organisatie ontstaan soms spanningen tussen personeelsleden of tussen werkgever en werknemer. Deze spanningen zijn normaal en kunnen met goede communicatie prima worden opgelost. Het komt echter ook voor dat dergelijke spanningen blijven sluimeren. In zo’n geval dreigt er een arbeidsconflict te ontstaan. Het is als werkgever of hr-manager niet altijd eenvoudig om te bepalen wat u hiertegen kunt doen.

Herkent u een dergelijke situatie? En zit u hierdoor wellicht met de handen in het haar? Of bent u simpelweg benieuwd naar de beste manier om hiermee om te gaan, nu en in de toekomst? Dan kunt bellen met de Helpdesk Conflictbemiddeling. Wij gaan graag met u in gesprek over de situatie en bedenken vervolgens samen met u een passende oplossing.

2. Conflicttrainingen

Wilt u graag beter leren omgaan met conflicten? En bent u benieuwd wat de methoden, technieken en strategieën zijn van experts op dit gebied? Tijdens een conflicttraining van Dé Arbeidsmediators leggen we u in detail uit hoe u conflicten voorkomt en verhelpt. U leert op constructieve wijze met conflicten om te gaan en deze met de juiste communicatiestrategieën op te lossen. Deze trainingen zijn bijzonder handig voor teamleiders, hr-managers, werkgevers en andere personeelsleden. Benieuwd naar de trainingen die wij op dit gebied aanbieden? Bekijk dan ons training- en workshopoverzicht.

3. Conflictmanagement

Conflictmanagement is een moderne methodiek waarbij negatieve aspecten van een arbeidsconflict worden beperkt, terwijl positieve aspecten worden vergroot. Het doel van conflictmanagement is om een arbeidsconflict op duurzame wijze te voorkomen en te verhelpen. Het uitgangspunt is dat de conflicterende partijen hun conflict bijleggen en op termijn weer voldoende werkgeluk ervaren.

Bent u benieuwd hoe Dé Arbeidsmediators u hierbij kan helpen? Wij ondersteunen u graag bij het ontwikkelen van een volwaardige conflictmanagementstrategie. Daarvoor brengen wij u in contact met een van onze MfN-registermediators. U start in zo’n geval met een intakegesprek. Wanneer er een wederzijdse klik is en u enthousiast bent over onze werkwijze, helpen wij u om conflicten op positieve en duurzame wijze te managen. Meer weten? Bekijk dan onze pagina over dit onderwerp.

Soorten interventies en kosten

Wanneer er interventie nodig is bij een (dreigend) arbeidsconflict, krijgt u meestal te maken met een van de volgende interventiemethodes:

  • Conflictcoaching;
  • Arbeidsmediation;
  • Teamcoaching;
  • Teamtraining.

De tarieven die hierbij horen, zijn afhankelijk van het type interventie dat u kiest. Om erachter te komen wat het beste voor u werkt en wat hiervan de kosten zijn, raden we u aan contact met ons op te nemen. Wij leggen u dan vrijblijvend wat de mogelijkheden zijn.

Aanvragen kennismakingsgesprek