Menu Zoeken Helpdesk voor gratis advies 085 273 2310

Wat te doen bij een arbeidsconflict?

In conflict -  metafoor met vogels

Heb je te maken met een arbeidsconflict op de werkvloer? Grijp dan zo vroeg mogelijk in om erger te voorkomen. Door spanningen op het werk tijdig te onderkennen en op te lossen, voorkom je dat er conflicten ontstaan tussen werknemers onderling of tussen werknemers en leidinggevenden.

Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit wat te doen bij een arbeidsconflict op het werk. Je weet hierdoor wat je te wachten staat, welke maatregelen je kunt nemen en welke professionele hulp je kunt inschakelen als je er samen niet meer uitkomt.

Hoe voorkom je een arbeidsconflict?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dat geldt ook wanneer het om conflicten op de werkvloer gaat. Je bereikt dit door als werkgever preventieve maatregelen te nemen. Hieronder vind je enkele handige voorbeelden waar je vandaag al mee aan de slag kunt:

  • Investeer in een gezond, veilig en inclusief werkklimaat
  • Ga regelmatig individueel in gesprek met je werknemers
  • Betrek je team bij belangrijke beslissingen en momenten
  • Faciliteer trainingen en andere ontwikkelmogelijkheden
  • Zet je deur open voor je werknemers (en laat hen dit proactief weten)

Wil je meer weten over het voorkomen van conflicten en spanningen op de werkvloer? Lees dan het artikel over de drie meest voorkomende conflicten op de werkvloer en hoe deze te voorkomen.

Infographic tips conflict voorkome

Stappenplan: hoe los je een arbeidsconflict op?

Op het werk vinden soms conflicten plaats. Dat is bijna onvermijdelijk, zelfs als je alle mogelijke preventieve maatregelen neemt. Gelukkig is er ook in het geval van spanningen of een arbeidsconflict genoeg wat je als werkgever kunt doen om escalatie van een conflict te voorkomen. Hieronder vind je een stappenplan dat je hiermee op weg helpt.

1. Neem het conflict serieus (en handel op tijd!)

Wrijving geeft glans, zeggen ze weleens. Het is dan ook niet erg als er een keer een stevige discussie op de werkvloer plaatsvindt. Dat hoort bij samenwerken, zelfs wanneer de onderlinge band tussen collega’s goed is. Toch is er een verschil tussen een discussie of botsing en tussen structurele en aanhoudende spanningen.

Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om goed werkgeverschap te tonen aan je personeel. Daar hoort bij dat je de onderlinge relaties goed in het oog houdt. Merk je dat de samenwerking tussen bepaalde collega’s stroef verloopt? Of merk je dat je op gespannen voet raakt met een werknemer? Wacht dan niet af, maar grijp tijdig in en zoek samen naar een passende oplossing. Hoe eerder je hiermee aan de slag gaat, hoe kleiner de kans dat de spanningen uitgroeien tot een conflict.

2. Ga in gesprek met de persoon in kwestie

Om een conflict op te lossen, is het verstandig om een persoonlijk gesprek te voeren met de betrokkenen. Soms gaat dit om meerdere betrokkenen, soms slechts om één persoon. Tijdens zo’n gesprek is het vooral belangrijk dat je goed naar elkaar luistert.

Stel dus open vragen, veroordeel niet en leg duidelijk uit dat je graag hun kant van het verhaal wilt horen. Daarmee toon je empathie en voelen werknemers zich gehoord. Dit leidt er tevens toe dat je hun situatie beter leert begrijpen en dat je je in hun gevoelswereld kunt inleven. Vanuit dat perspectief is het een stuk eenvoudiger om de oorzaak van de spanning te achterhalen en om hier samen een passende oplossing voor te vinden.

3. Kijk naar een win-win-situatie voor allebei

Wanneer je een conflict of onderlinge spanningen wilt oplossen, kies dan altijd voor een win-win-situatie. De kans bestaat dat je daardoor allebei wat water bij de wijn moet doen, maar het leidt er wel toe dat je beiden tevreden bent met het resultaat. Kijk dus vanuit een diplomatiek oogpunt naar het conflict en naar een passende oplossing hiervoor. ‘Polderen’, precies zoals we dat in Nederland gewend zijn.

4. Kom je er samen niet uit? Schakel een arbeidsmediator in

Er zijn momenten dat je er samen niet goed meer uitkomt. Soms omdat je elkaar niet goed begrijpt, bijvoorbeeld vanwege totaal verschillende communicatiestijlen, maar soms ook omdat het conflict erg gevoelig ligt of iemand het lastig vindt om hierover te praten.

In zo’n geval is het niet verstandig te blijven aanmodderen of het conflict te laten voor wat het is. Schakel liever een externe professional in die als onafhankelijke, derde partij fungeert en zoekt naar een passende oplossing voor alle betrokkenen. Een goed voorbeeld van zo’n professional is een arbeidsmediator. Die kan jullie middels arbeidsmediation, coaching en inhoudelijke kennis richting een oplossing helpen.

Infographic stappen oplossen conflict

Hoe kies je de juiste arbeidsmediator?

Er zijn in Nederland veel bedrijven en freelancers op de markt die arbeidsmediation aanbieden. Je kunt daardoor het gevoel krijgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wij raden je vanuit Dé Arbeidsmediators aan om altijd voor een mediator te kiezen die onderdeel is van het zogenaamde MfN-register.

Het MfN-register is een kwaliteitskeurmerk waaraan je kunt zien dat de arbeidsmediator over de juiste kennis, ervaring en scholing beschikt om je op verantwoorde wijze te helpen wanneer je kampt met een conflict op de werkvloer. Lees voor meer informatie hierover de pagina over hoe je een MfN-registermediator vindt en welke stappen je daarvoor moet doorlopen.

Vraag Dé Arbeidsmediators om vrijblijvend advies

Bij Dé Arbeidsmediators geloven we dat je met samenwerken meer bereikt. Wij helpen jou als onafhankelijke MfN-registermediators om spanningen op de werkvloer te voorkomen en op te lossen. Van kleine irritaties tot grote arbeidsconflicten en alles daar tussenin. Dat doen we in heel Nederland, want we bieden landelijke dekking in alle provincies.

Meer weten over de mogelijkheden? Dan gaan we graag vrijblijvend met je in gesprek. Je kunt ons bereiken via onderstaande button of door te bellen naar telefoonnummer 085 273 2310.

Direct een offerte voor arbeidsmediation aanvragen kan natuurlijk ook.

Kennismakingsgesprek Offerte arbeidsmediation

Wij zijn je graag van dienst

Bekijk onze mediators